2008-01-01

Eh...

Firar det nya året genom att kolla igenom Blocket och andra sajter. Tittar på sånt som känts (och känns!) lite förbjudet - barnprylar!

No shit att det finns massor att konsumera... Det är en djungel därute och jag är nu totalförvirrad.

Vad behöver man EGENTLIGEN? Och vad sjutton ska man tänka på när man köper vagn? Och hur många olika varianter på barnstolar ska man behöva fundera över?

Alltså, jag och maken är överens om att det inte blir nån megasuperlyxigbugabooemmaljungabriohotshotmåstehamedregistreringsskyltsenastemodellen-vagn för nästan tiotusen.

Men vad väljer man då?

Och sjal eller bärsele eller hurfanken ska man tänka?

Och vi som inte har en jäklarns aning om vare sig ålder eller storlek på vårt barn-to-be. Vad gör man?

Känns som att man behöver nån slags framförhållning annars riskerar jag att hamna i nån slags stress-shopping-psykos när vi väl fått BB.

HELP!

4 comments:

Anonymous said...

Jag känner igen känslan! Men lugn, bara lugn och ta en sak i taget.

Vagn. Vi har en Emmaljunga nånting som är vändbar och som kunde användas som liggvagn första tiden. Q var 8 månader när vi fick honom så liggvagnsinsatsen var ett felköp. För övrigt är vi supernöjda med vagnen. Det bästa är att den är vändbar, Q sitter fortfarande vänd mot oss. Det känns faktiskt som att det har varit bra för anknytningen. Emmaljungan är stor och tung så i somras kompletterade vi med en lättare sulky (MacLaren) som är ihopfällbar och som vi tar på resor. Kombinationen är kanon!

Bärsele. Börja med sele, det är enklare än sjal. Funkar bärandet kan ni gå över till sjal också, den avlastar bättre. Vi bär fortfarande Q, 13 kg tung i sele ibland. Det har varit suveränt, lätt det bästa inköpet. Vår sele heter Sutemi, jag vet andra som har varit jättenöjda med Ergo.

Barnstol. Ikeas vita för 99 kr är bra. Vi började med den. Så småningom investerade vi i den svindyra Stokke tripptrapp, men Ikean hänger med som extrastol. Praktisk att sätta Q i när vi klipper honom i duschen ;-)

Det var här nånstans vi började. Sedan köpte vi spjälsäng och först när vi fått BB (tror jag) köpte vi kläder, det mesta på Tradera.

Det känns överväldigande i början, men allt eftersom man betar av listan blir det lättare. Och roligare!!

Salvia, det är nära nu!

Anonymous said...

http://helgasdagbok.blogspot.com/2006/11/shoppingfacit.html

Beskäftiga Helga här igen, kanske kan detta inlägg vara till hjälp?

Anonymous said...

shoppingfacit ska det stå!

Sanna said...

Det ÄR en djungel! Fy fasiken, vad pengar man kan göra sig på att utnyttja babyboomen... Och vem vill inte ha det bästa för sitt barn?!

Om jag vore du skulle jag kolla upp barnvagns-test och sedan leta rätt på ett bra objekt på Blocket eller Tradera när ni får BB.

Jag är helt för bärsjal och önskar att jag börjat lite tidigare med det. Kolla in http://www.knyt-an.se - där finns också bra bärselar. Babybjörnens mest ergonomiska variant är både dyr och inte särskilt ergonomisk (säger mina mammaväninnor som har en).

Jag har precis beställt en Patapum Toddler bärsele till 13 månader gamla Amanda. Den kan användas upp till 28 kg och bäras både på mage och rygg.

Ikeas barnstol är skitbra och billig. För vår del tog den lite stor plats vid matbordet (som man måste gå runt), så vi satsade på en tripp-trapp som vi kommer ha nytta av i flera år framöver. Dessa finns förstås också på Blocket och dyl.

De flesta av Ikeas spjälisar har fått bäst betyg i testen också. Vi köpte en ny för knappt 500:-, men då kostade madrassen typ lika mycket. Där fick jag för att jag inte ville låna kusinernas med svarvade spjälor...

Kolla också med kompisar och kollegor - de flesta blir glada åt att låna ut barnprylar.

Det här är så himlans spännande!

KRAM!