2007-07-01

Som man ropar får man svar

När jag skrev förra inlägget föreställde jag mig att jag skulle få olika namnförslag med tilllhörande motivering om varför just vårt barn borde heta just så.

Istället har jag fått svar på frågan: Vad förknippar du med Salvia?

Och, ja, det är väl inte så tokigt med tanke på att det är exakt den fråga jag ställer i inlägget.

Som den gamla svensklärare jag är tycker jag att det är oerhört intressant detta med kommunikation. Särskilt när den inte fungerar.

Frågan skulle kanske hellre varit ställd: Vilka namn förknippar du med mig? - Om jag nu skulle få de svar jag föreställlt mig.

Att det blev "Salvia" istället för "mig" beror mest på att en del som läser här ju inte vet vem jag är, men förmodligen har en uppfattning om Salvia. Hänger ni med?

När mina elever upptäckte att deras texter missförstods brukade de bli förbannade och gå i försvar. Jag brukade svara dem att de ju fått oerhört viktig information: Din text kan missförstås. Vad man sedan gör av den informationen är upp till författaren.

Och undertecknad väljer att låta förra inlägget vara som det är; och hoppas på fler associationer kring salvia. För det blev ju skojigare än bebisnamnförslag!

Den som sen vill associera kring Salvia och bebisnamn är välkommen att göra det. Jag lovar fortfarande diplom till bästa förslaget.

Nu hoppas jag att jag har fått många funderingar om än det ena och än det andra när jag kommer tillbaka från en veckas semester!

6 comments:

Anonymous said...

Haha :-)
Ja, jag blev lite förvånad när frågan om Salvia dök upp efter den långa inledningen om barnnamn.

Anonymous said...

Mamma Salvia låter som hon har en son som heter Edvind eller en dotter som heter Flora!
/Anette

Anonymous said...

Inte Edvind, Edvin!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Jag är för snål för att dela med mig av de namn jag tycker extra mycket om.

De är speciella och är reserverade för eventuella nya småkatter i Katthemmet.

Och namn som inte är extra bra vill du ändå inte ha!

Men jag är säker på att ni kommer att komma på de bästa Salvianamn som bara finns. Kanske heter barnen redan dem när de kommer? Etiopiska barn har väl ofta namn som fungerar i Sverige också?

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Skrev jag barnen???

Ett barn kanske räcker till att börja med ;-)

Storkenflyger said...

Salvia heter nog Anna irl.
Hennes son heter Noak eller Olle.