2006-08-18

Träd och kartor

Satt och ritade mitt familjeträd igår. Det blev hur rörigt som helst med alla mormödrar och morfäder och mammor och pappor, syskon, fastrar och kusiner. (Jag har flera uppsättningar av det mesta...) Och så jag, min man och hans barn någonstans där i röran.

Konstaterade att min biologiska morfar, min styvfar och min man har rätt lika förnamn (eller ja, styvfar och make har samma namn...) Undrar vad Freud skulle sagt om det...

På min nätverkskarta blev det en väldans massa fler namn på "arbete", "familj" och "föreningsliv" än på "vänner". Eller, det kändes så i alla fall, jag har inte räknat. (Fast det kanske bara är nostalgin som talar igen.)

Det är konstigt att göra en nätverkskarta. Man ska sitta och rita in vilka som är i centrum respektive periferi och plötsligt drabbas man av en massa lojalitetskonflikter;

"Men syrran måste ju vara lika nära som mamma, och pappas namn kan ju inte stå på sniskan och V & J träffar vi ju oftare än E & S, men E har jag ju känt i hela mitt liv, och H & A bor jag ju med men på vilket sätt är de en del av mitt nätverk, och M träffar jag ju nästan aldrig men hon skulle ställa upp i alla lägen, och kan man skriva in folk man aldrig träffat i verkliga livet?, och nu hamnade ju dem lika nära mitten som jobbkompisarna, är Y en vän eller kollega eller både och, och om den är si borde den och den vara så..."

Konstigt och kul.

No comments: