2007-01-14

Jag bloggar alltså finns jag...

1. Hur länge har du bloggat?
April 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
Jag hade nog precis upptäckt fenomenet. Läste Tinselflickan dagligen och de sidor hon länkar till.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det måste ju bli Tinselflickan.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
På ett sätt gillar jag de första inläggen mer; då tänkte jag mer på formen.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
Hm. Hur många finns på Tinselflickans (börjar jag bli tjatig?) barnlösa-bloggar lista? De läser jag väl åtminstone varannan dag.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t.ex. teknikbloggar, modebloggar politiska bloggar)?
100% dagbok. Nästa bara bloggar som på ett eller annat sätt handlar om barnlöshet. Utom Piri och Citronanka.

7. Nämn en bloggare (obs! Länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Bloggaren eller bloggen? Inget dyker upp i skallen direkt.

8. Nämn en bloggare (obs! Länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
Väldigt lik? De flesta jag läser tar ju upp samma ämnen som jag på ett eller annat sätt. Storkenflyger och Applecore har en ton som jag känner igen mig i. Detsamma gäller för Mamma Wannabe, Piri, Kattmamman och Citronanka. (Försöker låta bli att skriva Tinselflickan…)

Fast jag vete tusan om vi är så lika egentligen.

(Och jag kan uppenbarligen inte räkna till ett…)

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min man tyckte nog att det var rätt skumt först, men det har gått över. Det är så få av mina nära som vet att jag bloggar (eller som jag vet att de vet…) så jag har valt att inte tar reda på vad det tycker.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Både och tror jag. De känner igen de jag tycker och känner, men det blir lite mer inre monolog när jag skriver än när jag pratar. Fast de jag känner är rätt vana att läsa det jag skriver så jag borde vara mig rätt lik för dem.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Den är ju superprivat egentligen. Men jag lämnar inte ut namn. Sedan försöker jag hålla mig så strikt som möjligt till ämnet. Det finns en massa saker jag funderar över som jag inte skriver; det räcker liksom att lämna ut en grej.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Det kan jag ju inte göra ju; då har jag ju bloggat om det!

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
I liten utsträckning. Jag hade lika gärna kunnat skriva en vanlig dagbok. Att det blev blogg beror på att någon önskade att jag skulle blogga om adoptionen. Jag tror inte att jag riktigt fattat att det faktiskt finns riktiga människor som sitter vid någon dator nånstans och läser det jag skriver.

Ska inte förneka att det är kul att man har en ”publik”; fast jag tänker nog mer på det som att man ”träffas” och tar del av varandras berättelser.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Förutsatt att personen är den hon/han utger sig för att vara.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara eller blev du förvånad?
Nej.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Nej. Eller jo, jag gillar inte riktigt de kontakter som knyts mellan deprimerade ungdomar via nätet. Grupper där man skapar och förstärker varandras ångest utan möjlighet att få hjälp känns inte bra.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta
Nej. Har kanske blivit missförstådd nån gång, men jag minns inte när.

18. Har du själv skrivit saker som du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Kanske någon kommentar som inte uppfattades som det var tänkt.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Att det är lite för roligt.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Ingen aning. Jag kommer skriva, i någon form, det har jag alltid gjort.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggar är väl en del av en kultur som är ganska ny? Det kanske inte påverkar finkulturen men väl människors sätt att kommunicera och mötas.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Att jag fått samla tankarna kring det viktigaste i mitt liv just nu.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har förstått att jag inte är ensam.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten:
De som känner sig manade. Citronanka!

3 comments:

Anonymous said...

Jag hoppar på utmaningen :-)

Anonymous said...

Kul att du svarade!

Anonymous said...

Jag har antagit utmaningen! (Och blivit utmanad av andra också)

=)