2006-08-01

Tidigt klimakterium

Det finns oerhört lite skrivet om för tidigt klimakterium. Man vet helt enkelt inte riktigt hur det påverkar kroppen att östrogenproduktionen upphör alldeles för många år innan den borde gjort det.

Det man gissar är att det nog inte är så bra att vara utan östrogen. Därför äter jag hormontabletter. Ett skäl till att äta dessa piller är att man är rädd att vi som drabbats av tidigt klimakterium har en ökad risk för att drabbas av benskörhet. (Min bentäthet har varit högre än genomsnittet när det testats så benskörhetsargumentet biter inte riktigt på mig.)

Ett annat skäl är, som min läkare uttryckte det, att man "vill ha det cykliska". Alltså, man ska ha mens en gång i månaden. Jag har frågat varför det är så viktigt, med tanke på att det bara är en konstgjord variant; jag har inte fått något svar på den frågan.

Jag äter snällt mina tabletter även om jag kan känna mig lite skeptisk till dem ibland. Mest för att ingen kan ge raka besked om vad de egentligen gör för skillnad. Helt enkelt därför att expertisen inte vet.

Min upplevelse är att jag gick upp i vikt, fick svullna vrister och fingrar, minskad sexlust och humörsvängningar efter att jag började med tabletterna. Men det kan ju vara så att det är besvär jag skulle fått oavsett. Det kanske skulle vara värre utan piller.

Vad vet jag. Jag vet inte ens om någon vet.

1 comment:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Jag vet inte hur det är med min Östrogenproduktion, men det mesta hormonella hos mig är ganska trasigt eftersom jag har PCO.

Och jag kan berätta att jag fick exakt samma symptom som du när jag en tid åt Östrogen. Vet inte om våra två upplevelser säger så mycket egentligen, men det är ju intressant.