2006-05-06

Näst bäst eller nästan bättre?

Är adoption ett andrahands-alternativ? Ett "istället för"? Inte riktigt samma sak? Och därmed inte riktigt lika bra?

Nä.

Att sörja att man inte kan tillverka sina barn själv är en sak. Att inse att man är ofrivilligt barnlös är att vara tvungen att tänka om. Det är en identitetskris. Det är insikten om att livet inte alltid blir som man tänkt sig.

Att bestämma sig för att bli förälder ändå. Det är en helt annan sak.

Jag har valt att vilja bli förälder.

Livet valde att jag i så fall ska bli det på det här sättet.

Adoption kanske är ett annorlunda föräldraskap. Det sades så på föräldrautbildningen. Vad vet jag? Jag kommer inte ha något att jämföra med.

4 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att det är ett svårt resonemang. Mina bonusbarn är adopterade och hur jag gör så ser jag inte barnen som något annat än just min mans barn.

Att min man och hans ex gjorde en annorlunda resa är helt uppenbart.

På ett sätt är det skönt att vi får göra det på vårt sätt (och det verkar ju äntligen bli på biologisk väg, efter fyra misslyckade graviditeter) och att jag inte behöver undra om maken jämför resorna.

Inte för att jag tror att han skulle göra det.

Men ändå.

Kram Sanna H

Salvia said...

Jag har tänkt likadant; fast tvärtom om man säger så; min sambo har ju biologiska barn och jag tycker också det är skönt att han inte kan jämföra "resorna".

Anonymous said...

Min väninna har två söta flickor från Kina. Hon säger idag att hon inte kan förstå hur hon stod ut under all behandling de gått igenom. Det var ju dessa två det SKULLE vara.

Att bli förälder är ju att "knyta an", det gör man ju både till en älskad partner, biologiska barn, adopterade barn och i vissa fall till styvbarn. Inget är väl mer rätt än något annat, anknytning är lika med stark kärlek för mig.och stark kärlek avgörs inte av varifrån personen i fråga kommer ifrån.

Om vi vänder på det så finns det ju en förälder som har adopterat bort sitt barn och oftast inte "knytit an".

För mig står föräldraskap för anknytning.En bra ankntning ger starka band oavsett.

Nu blev det kanske lite tjatigt och snurrigt:-) Hur som helst jag är här och läser och jag tycker det är mycket intressant och spännande./Anette (mammis..)

Pia said...

Jag tycker att antingen kan man säga att alla föräldraskap är annorlunda för att alla barn är olika eller så kan man säga att alla föräldraskap är detsamma för att det handlar om att bli en familj. Alla mina tre barn har kommit till mig på olika sätt men jag känner att de är mer som förenar än vad som skiljer sig åt.