2006-05-12

Annorlunda

När vi gick föräldrautbildningen så fick vi vid ett tillfälle göra en värderingsövning där vi skulle fundera över i vilken grad en adoptivfamilj är lik eller olik en biologisk familj.

Jag antog att kursledaren menade att vi skulle jämföra med den ideala kärnfamiljen?

När jag skulle ta ställning i frågan insåg jag att jag inte kunde. Jag har ingen aning om vad en "biologisk familj" är för något. Jag har biologiska föräldrar, styvföräldrar, halvsyskon, styvbarn, min faster som varit "extramamma", vänner som står mig lika nära som syskonen. Min biologiska mamma har en adoptivförälder, farmor skiljde sig tre gånger så pappa har haft flera "pappor", min blivande make har växt upp med mamma och styvpappa. Och så vidare...

Vad är en biologisk familj? Hur ska jag kunna reflektera över om vi kommer bli en annorlunda familj eller inte? Annorlunda måste ju betyda avvikande; vad är det man ska avvika ifrån?

Ponera att vi istället för adoption valt att göra ett försök med äggdonation. Hade vi varit en biologisk familj då? Med en okänd donator hade jag delat gener med det barnet lika lite som med ett adopterat barn.

Vad är annorlunda? Vem är annorlunda? Varför är det viktigt att ens fundera över?

1 comment:

Patricia said...

Jag skrev en uppsats en gång (en av många) som handlade om adoption och adopterade som "annorlunda svenskar". Och jag tror, att den där annorlunda känslan eller tanken ofta kommer upp då man som tonåring själv ska ut i världen. Det är då man upptäcker att man faktiskt är annorlunda på flera olika sätt. När man är liten vet man att man är annorlunda, men det spelar ingen roll då eftersom föräldrar alltid finns runt omkring som ett skydd. Med dem är man familj, mamma/pappa och barn. Med andra, blir man någon annan. Olika beroende på vem man möter. Hmmm, svårt att förklara.

Har läst din blogg och tycker jättemycket om sättet du skriver på. Det berör verkligen!

Många kramar till dig!