2006-04-12

Klimakteriet

Jepp. Så är det. Jag är i klimakteriet, har varit sedan jag var 24. Alla skämt om klimakeriekärringar är liksom rätt tråkiga nuförtiden.

Det händer några kvinnor varje år; att de går in i ett tidigt klimakterium. Plötsligt tvingas de inse att de är lika infertila som farmor och mormor. Det måste vara en skräckupplevelse.

För min del handlar det om att mina äggstockar är vilande efter behandlingen med cytostatika. Det är "priset man får betala för att bli frisk" som min läkare sa när hon gav mig domen. Det kändes ganska brutalt den gången, men hon hade ju rätt.

"Vilande äggstockar". Det kan ju lura en att tro att de kan vakna till. Det är tydligen teoretiskt möjligt, men den sanning jag måste acceptera är att

...min kropp inte producerar kvinnligt könshormon
...det bli inga ägg
...det blir inga bebisar

Jag är i klimakteriet.