2007-10-03

Delad föräldraledighet - samtal med en adoptivförälder

För mig finns inget alternativ. Man delar på föräldraledigheten. Vi har vänner som delat 50/50 hela tiden, dvs jobbat deltid. Och det tycker vi verkar bra.

Så berättar jag det för en person som är adoptivförälder. Och tydligen är det väldigt svårt för vissa kvinnor att ta in att en annan kvinna faktiskt inte kommer vara mammaledig 100% hela tiden.

- Men, så är det ju det här med anknytningen...

Ah! Det är ju därför vi ska dela på det pappskalle! För att ungen ska kunna knyta an till båda sina föräldrar. Och ja, vi vet, vi vet, vi vet, att vi inte vet vem det är vi kommer få träffa och att saker och ting kan bli nåt helt annat än det man tänkte sig

- Men, det är ju bara en gång i livet kanske. Du kanske kommer känna att du bara måste vara hemma på heltid.

Jepp. Eller så känner min man så. Eller båda. Och då är det lika bra att vi delar. Eller så måste vi vara hemma båda två samtidigt längre än vi tänkt oss. Typ.

Fast inte säger man nåt inte. Berättar att sett ur mitt perspektiv så ser saker annorlunda ut. Och att vi väljer vår väg för att vi tror att det är bäst för oss; dvs oss föräldrar och vårt barn.

Och i mitt stilla sinne undrar jag, som alltid, varför ingen ens frågar min man om hur han ska göra med sin föräldraledighet...

Och, hemska tanke, kanske kommer jag få ta en massa skitsnack bakom ryggen och ifrågasättande av mig som person den dagen mina medarbetare för koll på läget.

Blä.

3 comments:

meningsfull said...

Jag tycker det låter väldigt sunt att dela 50/50 och är också förundrad över hur gammaldags folks tankesätt är i vissa avseenden (varför hon förväntas vilja vara hemma 100% och han inte ens får frågan).
Så det är skönt att läsa att ni vill dela jämnt, både för att jag också tror att det är bra för barnet och för att jag tror att ju fler som gör det desto större chans är det att på sikt ändra grundmentaliteten kring detta.
Hälsningar mig som kikar in på din blogg ibland och följer er spännande resa mot ett barn

Helga said...

Håller med dig till 100% och tycker dessutom att det är ganska oförskämt av folk att ifrågasätta ert val. Inte sjutton sitter du och alla vi andra delad-FL-förespråkare och klankar ner på mammor som tar hela ledigheten själva! (Nåja, inte rent ut upp i ansiktet på dem i alla fall.)

Generellt sett tror jag att det finns många som tänker som vi bland a-föräldrar. Eftersom man "slipper" amning å sånt har man ju ett gyllene tillfälle att vara jämställd. Trist att inte fler tar chansen.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Kommentarer av typen, "men du kanske känner att du måste vara hemma hela tiden" förvandlades när Lillkatten väl var på plats till. -"Vad bra att ni delar lika, jag hade aaaaaaaaldrig kunnat gå tillbaka till jobbet så tidigt, jag var alldeles för fäst vid min bebis! Och sådana kommentarer gör ont tycker jag, för indirekt säger de ju att jag Kattmamman tydligen inte har så starka band till mitt barn som de har.