2007-08-05

Etikett

När Magdalena Ribbing drar sig tillbaka tänker jag ansöka om hennes jobb på DN. För jag har insett att jag blir ruskigt gnällig när folk inte uppför sig...

Nu kommer kanske inte mina vettåetikettsregler ha sitt ursprung i uråldriga regler från överklassen. Men jag kommer vara minst lika rigid.

Till exempel.

Om man har fest och skriver samman en liten presentation över gästerna så är det inte lämpligt att skriva att någon är lärare/läkare/botaniker/valfritt yrke om nu personen ifråga inte jobbar som detta längre. Då har man nämligen deklarerat sitt ointresse för vem personen är/vad den gör, och då kommer ens gäst snarare känna sig mindre än mer välkommen på kalaset.

Vidare är det inte särskilt okej att skriva att någon har "siktet inställt på X-landet" om personen ifråga är på väg att adoptera. Lika lite som det är ok att skriva "X är i fjärde månaden". Att man väntar barn är något man vill berätta själv, för dem man vill, när man vill. (Om ens gäst är höggravid lär det dessutom vara ganska överflödigt att nämna det i ett presentations-häfte...)

Så. Nu vet ni det.

Har ni fler funderingar är det bara att vända sig till Salvias etikettspalt. (Räkna med att få svar från en riktig surkärring.)

1 comment:

Helga said...

Jag älskar Ribbings spalt! Inte minst för att hon så välformulerat och bitskt dissar de som frågar om folk ska skaffa barn eller är gravida. Hon ger också en känga åt föräldrar som låter ungarna löpa amok på restauranger, härligt!

I din etikettfråga håller jag helt och fullt med dig!