2006-09-12

Läkare

Jag har ju träffat rätt många läkare de senaste åren. Bistra, glättiga, akademiska, trevliga, otrevliga, strukturerade, jämlika, duktiga, obegripliga...

Hon igår tillhörde kategorin Förvirrade.

Det känns lite obehagligt att betala en tusenlapp för ett jäklarns viktigt intyg, och inte vara helt säker på att det blev rätt. Rätt som i: "Kom hon ihåg att fylla i alla rutor?" och "Kommer det vara undertecknat och giltigt om en vecka när jag hämtar det?"

Jag fick till exempel påpeka att hon var tvungen att vända på blanketten för att kunna se vad som ingick i hela undersökningen.

Tyvärr är misstänker jag att det kommer bli några vändor innan kommunen godkänner det där.

Jag trodde dessutom att någon som är van (de påstod så på kliniken) att utfärda adoptionsintyg hade lite koll på läget. Och att läkare visste en del om sjukdomar. Och att folk i största allmänhet klarar av att läsa.

Leukemi, men då var du väl riktigt sjuk? (Eh, näe, vad får dig att tro det? Lite cancer har väl ingen dött av. Dumskalle.)

Vart ska ni adoptera ifrån då? Sverige? (Det förekommer förvisso inhemska adoptioner i Sverige, men det är inget man kan välja/önska.)

Ja, det är ju längre väntetid om man är ensamstående. (Helt sant, men nästa person du ska undersöka är ju min man så det gäller ju liksom inte mig.)

Och så lyckades hon dessutom släppa ur sig en av klassikerna. Det var när hon lyssnade på mina lungor så jag stod gudskelov med ryggen mot henne. Orkade inte ta diskussionen.


Ja, sen kan det ju bli så när man bestämt sig för att adoptera att man blir gravid!


Suck.

7 comments:

Anonymous said...

Men guuud VILKET PUCKO! Och hon skulle vara professionell?

Jag blir alldeles matt.

Stor kram Sanna

Helga said...

Gahh!! Man vill ju gärna tro att läkare har lite mer koll än folk i allmänhet, men det är tydligen fel. Jag fick hundkommentaren av en läkare på akuten i somras. Man blir så trött!

Anonymous said...

Vilken idiot, jag saknar ord.

Kram Anette.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) said...

Sa hon verkligen det till dig, du som saknar alla teoretiska möjligheter att bli gravid??? När hon dessutom gått igenom hela din sjukdomshistoria?

Hon verkar faktiskt inte kunna ens de mest elementära delarna av sitt yrke.

Ibland blir man bara alldeles matt.

Salvia said...

Ja. Hon sa faktiskt så.

De flesta läkare brukar faktiskt ha rätt bra koll på vad som gäller bara man säger leukemi.

Men den här damen var mer än lovligt förvirrad.

Jag är mest imponerad av att hon faktiskt klarat en läkarexamen. Med tanke på att hon knappt kunde läsa innantill så är det ju en stor bedrift...

Pia said...

Men vad ¤#&%?!

Vilken otroligt korkad människa!

Men jag har en misstanke om att vissa (många?)läkare ser hälsointygen för adoptivföräldrar som lättförtjänta pengar. Den som skrev vårt intyg var extremt nonchalant och varken kollade eller frågade egentligen någonting. Sen missade han att fylla i här och där och när jag påpekade det så tyckte han att det spelade väl inte så stor roll...

Det hade varit minst lika tillförlitligt om jag fyllt i allt själv och undertecknat. Då hade det inte kostat 500 kr eller vad det nu kostade att få ett intyg för 8 år sen.

Anonymous said...

ÅH!!! Vilket otroligt pucko!

Jag saknar faktiskt ord. Och det är rätt sällan jag gör det.