2006-09-29

Analys

Okej. Dags att lägga känslorna åt sidan och försöka tänka rationellt. (Inte för att mina känslor kommer bry sig om det, men det håller mig upptagen en stund.)

Som jag skrivit tidigare har våra utredare inte på något sätt antytt att de inte vill ge oss ett medgivande. Det borde vara det säkraste tecknet.

Men vi går ändå vidare med analysen. På FFIAs hemsida kan man läsa om vad som kan leda till avslag:

Anmärkningar i brottsregistret, lång eller allvarlig sjukdom, lång arbetslöshet eller instabil ekonomi, för hög eller för låg ålder, instabil relation, och i ensamstående ansökningar att nätverket anses för svagt eller att sökande har få eller inga kontakter med släkt samt få vänner.

1) De brott jag begått har väl bestått av att gå mot röd gubbe och att låna hem pennor från jobbet. Men det hamnar man ju inte i brottsregistret för. De skulle kolla socialregistret också och jag fick faktiskt socialbidrag när jag var sjuk. När det sedan ordnade sig med min sjukpenning betalade jag tillbaka pengarna. Borde inte synas i något register alltså.

2) Jag har ju haft en allvarlig sjukdom, men det där intyget jag fick från min läkare som säger att jag är frisk nu borde ju duga.

3) Har aldrig varit arbetslös. Stabil ekonomi? Tja, lönen svischar förbi rätt snabbt på kontot varje månad och det finns väl en hel del man skulle vilja konsumera som pengarna inte räcker till. Men det räcker till räkningarna och ingen svälter. Vi hade nog inte fått köpa huset om banken tyckt att vi var instabila.

4) Ingen av oss är för ung. Min man är farligt nära den där åldersgränsen som inte finns. Å andra sidan var det ett par där båda var äldre än honom som fick rätt när de överklagade förra hösten.

5) Nä, ensamstående är vi ju inte.

Hm. Ja. Bortsett från att jag är lite lätt neurotisk och panikslagen just nu så ser det ju rätt bra ut.

Jag ger oss ett medgivande.

1 comment:

A N N I K A said...

Det gör jag med!

Håller tummarna sådär krampaktigt att det börjar bli svårt att skriva ;o)